dinsdag 29 mei 2012

HELP MAMA: groenten DIGODOK

Ik woonde net op kamers, maar wist bij God niet hoe ik moest koken. Bijna iedere dag hing ik aan de telefoon met mama. Haar schuld dat ik niet koken kon en nu moest ze de prijs betalen: dagelijks telefoneerde ik met haar!

Thuis hield mama iedereen uit de keuken inclusief papa hoewel hij ook aardig kan koken (afgezien van het feit dat hij soms een beetje te genereus is met het gebruik van zout...!). Wij 'genoten' pas van zijn kookkunsten toen mama voor een begrafenis naar Suriname moest.

Mama en haar moeder hadden een soort van eetstand op de markt in de 'stad' (Paramaribo). Ze is een kookSTER. Koken doet mijn moeder met gevoel. Ik maak nu ook haar gerechten thuis, maar op de een of andere manier heb ik HET GEVOEL dat ik iets mis in het eten dat ik maak, ook al volg ik haar recepten zorgvuldig.

Ik hoor haar weer zuchten en 'oh Allah'-en als ik dit schrijf. Een van de dingen die ik heb geleerd van haar uit de tijd dat ik veelvuldig met haar belde, is hoe groenten te koken op de manier waarop Surinaams Javanen dat doen, bijvoorbeeld groenten voor petjiel of voor goedangan. 'Gewoon groenten koken (digodok), dat is toch het meest eenvoudig voor je', hoor ik haar nog zeggen.

groenten DIGODOK
Bereidingstijd: minder dan 30 minuten

Gekookte groenten


Wat heb je nodig?
* groente naar jouw keuze
* pan driekwart vullen met water
* vergiet in een diep bord

Was de groente en snij ze in stukken.
Kook de verschillende groente apart.

Laat het water koken.

Gooi 1 soort groente in het kokend water totdat het gaar is: prik met de vork in de groente en als je met de vork door de groente kan prikken, is het dus gaar (voor de leek, ja, dit soort dingen wist ik ook niet toen ik net op kamers woonde!).
Schep vervolgens de groente met een lepel in het vergiet (vergeet het diep bord niet, anders 'ga je lekken').

Het kokend water kun je nogmaals gebruiken voor de volgende groente die je gekookt wilt hebben.

En natuurlijk.... sambal erbij? Mama's en tante's mysterieuze sambals onthuld in volgende posten.... sambal trassie...

Happy cooking :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten