zaterdag 7 juli 2012

'Het feest kan beginnen' Surinaams Javaanse Bami

Als ik bami goreng klaarmaak, heb ik dit liedje in mijn hoofd (opgegroeid in Brabant: forever Brabo!):



Ik weet het... een ongewone associatie van een Vreemde Ling :-)!

Mijn ouders komen namelijk allebei uit hele grote families. En wanneer er iets te vieren is, dan maakt mijn moeder saoto soep (recept komt nog) en bami! Dus bami betekent voor mij altijd FEEST!

Bami kun je maken met mie of met spaghetti. Ik gebruik het liefst mie.

Mie
Surinaams Javaanse Bami


'Het feest kan beginnen' Bami
Bereidingstijd: minder dan 30 minuten (inclusief wachttijd tot mie droog is: toch zeker langer dan anderhalf uur)

Wat heb je nodig voor 4 personen?
* 1 hele pak mie (ongeveer 375 gram)
* 1 of 2 eetlepels ketjap
*  1 eetlepel olie om de mie in te koken, 1 eetlepel olie om de mie goed los te maken en 1 theelepel om de bami te bakken (digoreng)
* 1 theelepel zwarte peper
* 1 kleine ui
* 2 teentjes knoflook
* 1 blaadje salam
* laos /  galanga (ongeveer een centimer of 10)
* 1 takje selderij voor de garnering

Vul eerst een grote pan met water, tot bijna aan de rand toe vol (maar niet zo vol dat de boel straks kan overkoken).
Kook het water in de pan en voeg er 1 eetlepel olie aan toe. Als het water is gekookt, na ongeveer een minuut of 10, doe de mie er dan bij. Kook de mie volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking; de kooktijd verschilt van 5 tot 10 minuten, afhankelijk van hoe dik de mie is.
Test of de mie goed is door er een uit te halen en tegen een betegelde wand te smijten: blijft de mie kleven, dan is je mie goed. (Ja ja, de truukjes van een wanna-be cook!)

Als de mie is gekookt, giet je ze af en spoel ze dan goed af onder een koude kraan. Laat de mie in het vergiet staan, zodat het goed uitlekt.

Na een uur of anderhalf doe je de inmiddels droge mie in een ruime schaal en voeg je een theelepel zwarte peper, een eetlepel olie en een eetlepel ketjap (zie tip) aan de mie toe. Ga met je schone handen door de mie. Laat nu de mie staan zodat de ketjap en olie goed gaan intrekken.

Meestal kook ik de mie in de ochtend, voor ik het ga bakken voor het avondmaal.

Voor het bakken van de mie gebruik je (het liefst) een wok of een flinke pan.

Snij de ui en teentjes knoflook superfijn. Je kunt eventueel de laos in plakken snijden. Gewoonlijk laat ik het heel.

Maak een theelepel olie warm in de wok en bak de ui en teentjes knoflook goed bruin, ondertussen blijf je roeren met een houten pollepel. Voeg daarna het blaadje salam en de laos toe en laat het even een paar minuten intrekken terwijl je blijft roeren in de wok of pan.
Beetje bij beetje kun je nu de mie toevoegen. Blijf de bami om- en omdraaien, zodat de bami niet aan de wok plakt.
Na een minuut of vijf is de bami geheel opgewarmd.
Was het takje selderij, breek het in twee en doe deze bovenop de bami. Je bami kan nu geserveerd worden.

En het feest kan dan eindelijk beginnen! Oh nee... ho ho, wacht... sambal bij? HOT sambal bami: volgend recept :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten